Themabrief K3: De ruimte.
Weken: 4 november tot 22 november 2019
Het themaverhaal.
Via het themaverhaal komen we bij onze vraag, "hoe kan je naar de ruimte gaan?" Gedurende drie weken gaan we hier samen naar opzoek. We zoeken informatie op in boeken, internet maar ook Pompom zal ons soms belangrijke informatie komen vertellen.
Met zoem gaan we op taal avontuur.
Zoem ligt heerlijk te slapen op de vensterbank. Ook Snoes doet een dutje: Rrrrrr. Snoes ronkt! zegt Loeloe. Nee, zegt Pompom. Snoes spint. Ineens is Zoem klaarwakker en vliegt ervandoor. Spinnen, daar moet je voor oppassen! Maar buiten is het ijskoud. Zoem vliegt naar het warmste kamertje van het bijenhotel. Daar logeert het lieveheersbeestje, Rien. Zoem vertelt zijn verhaal aan Rien. Rien stelt Zoem gerust en vertelt dat als poezen spinnen, ze geen webben maken. Ze maken wel een snorrend geluid, zo: rrrrrrr. We spelen een r-spelletje met Zoem. Als je de klank /r/ hoort, tril je als een motor. Hoor je de klank niet, dan doe je niets. Dat spelletje kunnen we al heel goed! Daarna voelen en kijken we wat er gebeurt als je /r/ zegt. Voel je het trillen? Trilt je tong vooraan of achteraan in je keel?
Later gaan we dan ook onze letterkast vullen met voorwerpen waar we de R in horen.
Met onze muizenhotel gaan we tellen.
In onze klas wonen 10 muizen en met deze muizen krijgen de kleuters verschillende telopdrachten. Ze leren evenveel nemen, cijfers zoeken, cijfers in de juiste volgorde leggen.
Onze boekenhoek.
In de boekenhoek zullen de kleuters nu ook informatieboeken vinden over de ruimte. Maar natuurlijk ook stripverhalen ven Hergé en anderen. Ook zullen ze er boeken terugvinden van de kunstenaar waar de andere klassen tijdens het schoolfeest zullen rond werken. Zo herkennen ze de kunstwerken tijdens het feest.
De knutselhoek.
Natuurlijk gaan wij ook een raket bouwen met blokken en andere bouwmaterialen. Met keukenrollen gaan we een kleine raket bouwen. Met papier en een stappenplan proberen we een raket te vouwen.
Maar we gaan ook proberen een stripverhaaltje te tekenen.
Loose parts
Deze manier van spelen zijn onze kleuters nog niet gewoon. Ze krijgen verschillende soorten materiaal bv kurkjes, blokjes, knopen, dopjes,... Hiermee maken ze patronen. Doordat het materiaal geen duidelijke invulling heeft kan het met fantasie een invulling krijgen. De kleuters gaan hierdoor creatiever omgaan met materiaal en hun spel.
Het feest.
De juf heeft het kunstwerk gekozen, de muziek en de kleren. De kinderen gaan mee nadenken over wat we daar mee zullen doen op het podium. De kinderen gaan zelf mogen kiezen of ze dansen of misschien iets anders doen op het podium. (Daarom zal je nog een afzonderlijk briefje krijgen waarop staat welke kledij je moet meegeven.)
Niet vergeten:
- Elke dinsdag en woensdag gaan we turen. Ook op maandag gaan we samen met het 2 leerjaar naar de zaal. We leren daar nu vooral spelletjes die we ook op de speelplaats kunnen spelen.
- woensdag 6/11 komt de schoolfotograaf.
- vrijdag 8/11 ZWEMMEN!!!
- maandag 11/11 geen school, wapenstilstand.
- vrijdag 15/11 grootouderfeest en breugeleetfestijn.
- zaterdag 16/11 schoolfeest en breugeleetfestijn (het juiste uur dat je kleuter in de klas verwacht wordt geef ik nog op een afzonderlijk briefje mee.)
- woensdag 20/11 infoavond om 19 uur in de klas.
(info over welk spelmateriaal leuk kan zijn voor 5-6 jarige, wat we doen in de 3de kleuterklas om kleuters voor te bereiden naar het 1ste leerjaar. Wat je thuis kan doen om je kleuter voor te bereiden op het eerste leerjaar.)
Je mag meebrengen...
- alles wat te maken heeft met dit thema, maar zet er zeker een naam op.
- enkele steentjes voor ons maanstenenspel